Diensten

Diensten

Wat we doen:

Om een asbestattest te bekomen, moeten we enkele stappen doorlopen:

Opsporing asbesthoudende materialen:

Vooronderzoek


Voor dat we ter plaatse komen beginnen wij altijd met een vooronderzoek. Dit zorgt ervoor dat wij efficiënter te werk kunnen gaan en al over een basis van informatie beschikken.


Hierbij maken wij gebruik van informatie van de eigenaar, bouwtekeningen, eerder opgemaakte inventarissen, ... 

Veldonderzoek


Tijdens het ingeplande veldonderzoek komen wij altijd langs op locatie om de situatie, op basis van ervaring en voorkennis, te kunnen inschatten. 


In de woning wordt er actief gezocht naar alle asbesthoudende materialen en wordt het risico van deze materialen ingeschat. 

Opmaak asbestinventaris

Asbestinventaris


Een asbestinventaris is een uitgebreid document dat een overzicht geeft van alle asbesthoudende materialen in uw woning. De asbestinventaris wordt opgesteld nadat wij zijn langsgekomen om een inspectie ter plaatse te doen. 

De asbesthoudende materialen worden in kaart gebracht en voor elk materiaal geven we een gericht advies om het asbest veilig te beheren of te verwijderen.


Het gaat hier om een 'niet-destructieve inventaris'.

Stalen nemen en analyseren:

Stalen nemen


Tijdens het veldonderzoek kunnen er stalen worden genomen van materialen. Deze stalen worden op een veilige en correcte manier genomen zodat er geen risico is aan blootstelling.

Stalen analyseren


De stalen, genomen tijdens het veldonderzoek, worden vervolgens opgestuurd naar een erkent labo. Het doel van deze analyse is om te bepalen of het materiaal wel degelijk asbest bevat en om een beter zicht te krijgen op het risico ervan. 

Het asbestattest

Een asbestattest is het resultaat van een asbestinvantarisatie van een gebouw.


Het beschrijft welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, wat de staat is van het asbest en hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden. De inventarisatie voor een asbestattest is ‘niet-destructief’.

Hoe gaan wij concreet te werk:

1.Opdrachtformulier: 

Nadat u de offerte hebt goedgekeurd, sturen wij u via mail een opdrachtformulier waarin de opdracht en de omvang van de inventarisatie omschreven is. 

Wat staat er in een opdrachtformulier: 

  • Wat kan u verwachten van de asbestdeskunidge. 
  • Wat verwachten wij van u, als eigenaar van de woning. 
  • informatie over de eigenaar en woning. 
  • Toelichting van de technische en juridische aspecten. 

2.Vooronderzoek: 

De eigenaar wordt gevraagd alle nuttige documenten die relevant zijn voor het onderzoek aan de deskundige te bezorgen. Hierbij denken we aan bouwplannen, lastenboeken, facturen van verbouwingen, oude asbestattesten, ...

Deze documenten zijn noodzakelijk voor het vlotte verloop van het plaatsbezoek. 

3. Plaatsbezoek & staalnames:

Voor een asbestattest te kunnen maken moet de deskundige ter plaatse komen om de woning te inspecteren. 

Er wordt verwacht dat de eigenaar alle ruimtes toegankelijk maakt en dat de deskundige op een veilige en correcte manier zijn onderzoek kan doen. 

Indien dit niet het geval is zal de deskundige geen attest kunnen opmaken en zal het attest niet gefinaliseerd kunnen worden.


Tijdens het plaatsbezoek is het mogelijk dat de deskunidge stalen zal moeten nemen van 'asbestverdacht' materiaal.

4. Data-analyse en opmaak attest

Na de analyse door het labo en op basis van de verzamelde informatie tijdens het plaatsbezoek zal de deskundige alle data invoeren in een, door OVAM beschikbaar gestelde, databank. Na dat alle info werd ingevoerd kan het attest gefinaliseerd worden. 


Het attest wordt, na betaling, zo snel mogelijk overgemaakt aan de eigenaar van de woning.